Router Forums banner

Een Bosch-triggerschakelaar repareren

1.7K views 5 replies 4 participants last post by  philsego  
#1 ·
Mijn Bosch 1613EVS-schakelaar is defect geraakt (onderdeelnummer 2607200251). Het is mijn favoriete freesmachine en ik dacht dat ik gewoon de trekschakelaar zou vervangen. Maar het leek erop dat er nergens meer te vinden waren en ik heb echt overal gezocht. Uiteindelijk vond ik er een, die misschien wel de allerlaatste op de planeet is.

Ondertussen, tot de nieuwe schakelaar arriveerde, besloot ik mijn oude schakelaar te repareren. Hieronder heb ik beschreven hoe ik dit met succes heb gedaan. Het eindresultaat is dat mijn gerepareerde schakelaar goed functioneert, hoewel ik de nieuwe waarschijnlijk snel zal installeren.

1. Verwijder de linkerhandgreep (trekschakelaarhandgreep) met de drie schroeven. De plastic afdekking past strak, maar je kunt een Xacto-mesje erin steken om hem open te wrikken. (draag een veiligheidsbril!)

2. Maak een foto van de schakelaar op zijn plaats. Ik maak altijd foto's als ik dingen uit elkaar haal.

Image

3.
Trek de schakelaar eruit; hij zit niet vastgeschroefd. De twee grijze draden lijken niet-polair te zijn, maar ik heb ze toch gemarkeerd zodat ik ze terug kon plaatsen op dezelfde plek waar ze zaten. Verwijder de kleine schroeven die de draden vasthouden niet volledig, maar net genoeg om de draden te kunnen verwijderen. Deze schroeven houden de schakelcontacten op hun plaats.

4. De schakelaar is niet gelijmd of hitteverzegeld, hij is gewoon samengeperst - en dat heel strak (Duitse techniek op zijn best!). Er is een duidelijke naad op sommige plaatsen rond de schakelaar. Gebruik opnieuw een Xacto-mesje en draag een veiligheidsbril voor het geval het mesje breekt, en houd je vingers vrij. Steek het mesje in een deel van de naad en wrik het voorzichtig open. Steek een juweliersschroevendraaier in de opening. Wrik een tweede plek open en doe hetzelfde. Gebruik een iets grotere schroevendraaier om alle kanten van de schakelaar te openen, en wees voorzichtig om niets in de schakelaar te beschadigen of te verliezen. Wees voorzichtig; neem de tijd.

Image

5. Toen hij open was, gebruikte ik Zep-ontvetter en een kleine kwast om het opgehoopte vuil te verwijderen, en daarna heel heet water om de Zep weg te spoelen. Zorg ervoor dat je je vinger op de contacten/veermontage houdt.

Image

6. Verwijder de 4 rechthoekige vernikkelde schakelcontacten. Je kunt de contactpunten schoonmaken of gewoon elke blok omdraaien en de andere kanten gebruiken.

7. Verwijder voorzichtig alle oxidatie en vuil van de bladcontacten. Ik gebruikte een klein vijltje.

8. Plaats de contactblokken terug in het bovenste deel van de behuizing. Ik heb de mijne een beetje los gelaten om ze enigszins beweeglijk te maken voor de montage.

9. Monteer de twee helften weer. Dit kost wat tijd, maar zorg ervoor dat alles is uitgelijnd en oefen druk uit op alle kanten van de behuizing. Ik had een tang nodig om de laatste 3 mm te sluiten. Doe dit opnieuw een beetje per keer, rondom de schakelaar.

10. Sluit de schakelaar weer aan en plaats hem terug. Monteer de freesmachine weer.

#5 · (Edited by Moderator)
Geweldig werk met de reparatie! Het is altijd een voldoeninggevend gevoel om iets weer aan de praat te krijgen, vooral als het een favoriet gereedschap is zoals uw Bosch-router. Als u in de toekomst onderdelen nodig heeft, of het nu voor deze router of andere gereedschappen is, raad ik u ten zeerste aan om igam.com te bezoeken. Ze hebben een fantastische selectie reserveonderdelen en misschien vindt u zelfs enkele moeilijk te vinden componenten. Ga zo door met het geweldige werk!

#6 ·
Ik probeer mijn oude gereedschappen om een paar redenen te repareren -
1. Oude gereedschappen lijken VEEL langer mee te gaan dan alle nieuwe. Ik heb een Skil-boormachine die misschien 40 jaar oud is. Ik heb de koolborstels, trekontlasting, boorkop en misschien nog meer vervangen.
2. Ik ben gehecht geraakt aan mijn gereedschap. Ik ken hun eigenaardigheden en sterke punten. Ze zijn als oude vrienden.
3. Ik probeer spullen uit de vuilstort te houden.
Dat gezegd hebbende, komt er een tijd om dingen te upgraden/vervangen. Zucht.